Rundreise i Western Midlands for å se Hereford FC

Fra 26. november til 4. desember 2016

Dag 1 - Lørdag 26. november 2016

Oslo - Hereford

Jeg hadde en tidlig flyreise med Lufthansa fra Gardermoen til Birmingham via Frankfurt. Forhåpentligvis ville jeg rekke 2. omgang av fotballkampen til Hereford FC som startet kl. 15:00 lokal tid, men sikker var jeg ikke.

Jeg sto tidlig opp, spiste en kjapp frokost mens jeg kledde på meg. Kofferten var pakket kvelden i forveien, så etter morgenstellet var det bare å komme seg til bussholdeplassen for å ta bussen inn til sentrum. Derfra var det så flytoget opp til Gardermoen. Vel framme fikk jeg sjekket inn, kom meg gjennom sikkerhetskontrollen og var klar til avreise. Litt spent siden det ikke hadde gått noen Lufthansa-fly dagen i forveien pga streik. Men flyet kom og avreisen gikk noenlunde etter tidsplanen.

Vel framme i Frankfurt hvor jeg skulle bytte fly, var det bare å finne gate'n til flyet til Birmingham og på ny avvente til avgang. Også dette gikk noenlunde greit. Ankomsten til Birmingham International var dog litt etter tidplanen. Siden jeg ikke hadde innsjekket bagasje var det om å gjøre å komme seg kjapt av flyet og over til togterminalen for å rekke toget til Hereford.

Men det var ikke like enkelt. Fra flyterminalen til togterminalen gikk det et lite førerløst tog som jeg bare måtte vente på. Vel framme på togterminalen var det så å finne billettautomaten, kjøpe billett og komme meg ned på perrongen. I det jeg holder på å kjøpe billetten på automaten går imidlertiden ut for meg og toget jeg skulle ha kjører ut fra perrongen rett under meg. Og siden det var en time til neste tog til Hereford, ble det dermed ikke til at jeg rakk noen fotballkamp denne dagen. Riktignok ville jeg være i Hereford før kampen var ferdig, men å bare få med meg de siste minuttene, hadde liten hensikt.

Uansett skulle jeg til Hereford, så det var bare å ta første tog inn til Birmingham New Street togstasjon og vente der på toget til Hereford. Jeg fant en liten kafe på stasjonen og kjøpte litt mat som jeg spiste. Og etterhvert kom lokaltoget til Hereford og jeg kunne sette meg inn på toget. Vel inne på toget koblet jeg meg opp på nettet til Herefords chat, så jeg ihvertfall kunne følge kampen på det viset, mens jeg satt på toget den halvannen timen det tok til Hereford. På toget jobbet jeg også litt på PC'en med mitt nettsted, samtidig som målene rant inn i Hereford. Hereford FC ga seg ikke før det sto 5-0 til pause. I annen ommgang skulle det dog ikke bli noen flere mål, så sluttresultatet ble altså en 5-0 seier.

xxx Somerville House i Hereford (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 27/11 2016).

Med toget var jeg fremme i Hereford 20 minutter over fire lokal tid. Dermed var det ikke noen vits å bevege seg ned mot stadion, men heller dra til guest house Somerville hvor jeg skulle overnatte. Her ble jeg møtt av et eldre ektepar som sjekket meg inn og viste meg til mitt rom hvor jeg skulle bo i to netter. Jeg fikk ordnet meg på rommet og innventet sluttresultatet fra fotballkampen, før jeg gikk ut for å finne en pub hvor jeg kunne få meg en øl og litt mat. Anbefalingen fra vertskapet var Rose and Crown som bare var noen minutters gangavstand fra Somerville House.

Jeg begynte å gå mot pub'en og ganske riktig var det ikke lange spaserturen før den dukket opp ved et veikryss. Her var det en del mennesker, siden det var lørdag kveld og fotballkamp på storskjerm. Så jeg bestilte en lokal cider og fant en plass hvor jeg kunne se fotballkampen. Etter denne fotballkampens slutt fant jeg meg en plass i restaurantdelen og bestilte mat. I et siderom var det et eget lite party i en eller annen anledning. Både maten og ølen var god, så dette kan være et sted å besøke om igjen senere en gang.

Etter å ha spist og fått meg et par øl, var det på tide å spasere tilbake til Somerville House. Jeg hadde vært på reise store deler av dagen og var ganske sliten. Vel tilbake på rommet, var det bare å ordne seg og så stupe i seng.

Dag 2 - Søndag 27. november 2016

Hereford

Denne dagen skulle jeg bare være i Hereford og hadde tenkt å gå en lengre tur sørøst og sør i byen. Dette var områder jeg tidligere ikke hadde vært i.

Jeg sto opp, ordnet meg på rommet, gikk ned til frokostrommet og fikk meg en god engelsk frokost. Deretter jobbet jeg litt på PC'en med nettstedet mitt, før jeg gjorde meg klar til en lengre spasertur med kameraet.

xxx Gangbroen Greenway Bridge over elven Wye i Hereford (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 27/11 2016).

Fra Somerville House gikk jeg samme vei som kvelden i forveien, men nå fortsatte jeg videre forbi Rose and Crown. Hvor jeg ville ende opp hen, hadde jeg ikke peiling på, siden kartene over byen lå igjen hjemme i Oslo. Etter en liten stund var det slutt på veien og jeg måtte velge høyre eller venstre. Sørover - dvs høyre - var den sikre veien, men jeg valgte nordover - til venstre - og håpet at det var en bru om ikke løenge som kunne ta meg over til den andre siden av elven Wye som går gjennom byen. Jeg hadde nå gått en stund i villastrøk i utkanten av selve byen og passerte bl.a. et kombinert pleiehjem og aldershjem på veien. Nær et strøk som het Hampton Court kunne jeg komme ned til elven. Imidlertid var det ikke noen mulighet for å krysse elven her, og samtidig kunne jeg se at det var et godt stykke videre før det var mulig å krysse elven. Så dermed snudde jeg og gikk tilbake til Elgars hus hvor jeg så fortsatte søover.

Etter en stund kom det til mer urbane strøk med butikk og litt småindustri. Her var det også skilt som anmerket en gangvei. Dessuten var det også en jernbanelinje her. Selv om jernbanen her gikk nesten rett øst - vest, var det egentlig linjen sørover fra Hereford. Jeg gikk under jernbanen og fulgte skiltene som merket en gangvei og håpet at jeg nå skulle komme over på den andre siden av elven. Jeg fulgte en trang vei og plutselig åpnet den seg opp. Da var jeg igjen kommet på utsiden av selve byen og hadde jorder på den ene siden og elven på den andre siden. Og litt lenger fremme var det en gangbru over elven.

Jeg gikk frem til og over gangbruen som het Greenway Bridge og kom over til den andre siden som var sørøst for selve bykjernen. I dette området var det funnet minner fra noe av den eldste tiden av England. Områdene på denne siden av elven ble kalt for Dinedor for den østlige delen og Rotherwas for den sørlige delen. Det var spennende å komme ut i disse eldre områdene av den engelske kulturen, imidlertid hadde min ankel begynt å værke, så det var dessverre ikke mulig for meg å ta den helt store turen. Jeg fortsatte å gå videre mot sør og passerte en som prøvde fiskelykken i elven. Det virket ikke som det var så mye å få, ihvertfall ikke mens jeg var i nærheten. Etter litt kom jeg til en større vei igjen og svingte av til høyre (mot vest) og fulgte denne til jeg kom til puben The Wye Inn. Her gikk jeg inn og tok en pause med en engelsk ale. Det var en del mennesker ute og spiste sin middag på pub'en, både barn og voksne.

xxx Katedralen i Hereford fra sør (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 27/11 2016).

Etter ølen fortsatte jeg spaserturen min videre. Nå gikk jeg i bakveiene mellom hovedveien og elven til jeg kom til et stort åpent grøntområde. Her hadde jeg vært tidligere og visste at jeg nå var rett sør for bykjernen. Jeg skrådde over hele grøntområdet og kom til en ny gangbru som het Victoria Bridge. Her gikk jeg tilbake over elven. Under gangbruen var det svanepar som hadde sitt faste tilholdssted. På den andre siden kom jeg til de gamle restene av Hereford Castle som var nesten helt borte. Området blir i dag kalt Castle Green. Og det ligger like ved siden av katedralen i Hereford. Ved å gå mot det nye sentrum av byen i stedet for mot katedralen, snublet jeg også over de siste restene av vollgraven som hadde omgitt slottet.

Jeg var nå igjen begynt å bli sliten og dessuten sulten, så jeg fant meg et sted opp mot busstasjonen som het Yates Hereford hvor jeg kunne få min engelske søndagsstek. Denne pub'en var som veldig mange andre puber i England, en fotballpub. Så til min stek kunne jeg også se Arsenal mot Bournemouth på storskjerm. Dessuten fikk jeg prøvesmakt et par nye engelske øltyper. Etter å ha spist ferdig og sett ferdig kampen, spaserte jeg videre tilbake til Somerville House.

Resten av dagen jobbet jeg litt på PC'en med nettstedet mitt og slappet av på rommet. Litt kveldsmat hadde vært innom kiosken og handlet på veien.

Hereford er en handelsby i det vestlige England ved grensen mot Wales. Byen er administrasjonssenter i grevskapet Herefordshire i Western Midlands. Byen ligger ved elven Wye og har en bofolkning på nærmere 60.000.
Byen ble bispesete i andre halvdel av 600-tallet. Fra 1079 har byen katedral hvor verdenskartet Mappa Mundi fra 1200-tallet, opbevares i katedralbiblioteket. I 1189 fikk byen sitt første charter av Rikard I Løvehjerte. (Et charter gir innbyggerne visse rettigheter.)
Hereford Castle ble bygd i 1050. Slottet og katedralen dannet kjernen i byen som var omgitt av murer og vollgraver. Slottet og murene ble revet på 1800-tallet. Restene av slottet danner i dag området Castle Green. Av murene er det ingenting igjen, mens en rest av vollgraven fortsatt eksisterer i området.
Hereford ble tidlig en handelsby og hadde sine egne markeder. Først i juni og deretter også ett i oktober. Byen var også den byen i England som hadde kvegmarked i sentrum av byen lengst, til 2014.

Dag 3 - Mandag 28. november 2016

Hereford - Bristol

Denne dagen skulle jeg forlate Hereford for denne gang og bevege meg sørover til Bristol. Jeg hadde ikke lagt opp til noen tidlig avgang, siden togturen bare ville ta rundt halvannen time. Dessuten var det blitt 28. i måneden, som er den dagen jeg oppdaterer nettstedet mitt.

Så jeg slappet av på morgenen og gikk ned til frokostrommet og fikk servert en engelsk frokost. Etter frokosten pakket jeg sammen sakene mine og sjekket ut. Men før jeg forlot Somerset House gjorde jeg de siste korrigeringer på nettsidene, før jeg så oppdaterte nettstedet. Deretter var det en liten spasertur tilbake til togstasjonen og kjøpe billett til Bristol. Togene gikk utover hele dagen, så den store ventingen ble det ikke før jeg kunne gå ombord i toget.

Siden jeg skulle til Temple Meads stasjonen i Bristol, gikk toget via Wales, med togbytte i Newport. Den aller første delen av reisen gikk forbi stedene jeg hadde spasert dagen i forveien, men ganske raskt var det bare nytt. Tidligere hadde jeg bare tatt tog nordover til Birmingham. Toget gikk over et typisk engelsk kulturlandskap med åkre og beitemarker og gikk så inn i Wales via Aberstyrtt og videre ned til Newport. Derfra fortsatte dette toget til Cardiff, mens jeg skulle tilbake til England og Bristol.

xxx Ibis hotell ved Temple Meads i Bristol (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 29/11 2016).

Etter en kort tids venting kom neste tog inn på perrongen som jeg hadde byttet til, og ferden til Bristol kunne fortsette. Igjen var det det tradisjonelle kulturlandskapet det gikk i inntil det begynte å tette seg til inn mot byen. Vel framme i Bristol på stasjonen Temple Meads, gikk jeg av toget. Ibis hotell skulle ligge like i nærheten av stasjonen, så det var bare å passe på å gå i riktig retning. Og selv om det var mye arbeider med plassen på forsiden av stasjonen var det ikke så vanskelig å finne hotellet. Dette selv om den nærmeste gangbroen var stengt akkurat den kvelden.

Jeg fikk sjekket inn på hotellet og ordnet meg på rommet. Deretter var det senere på kvelden å gå ut for å finne et sted å spise. Nå var heller ikke det spesielt vanskelig, siden det var mange retauranter i nærheten av stasjonen. Jeg valgte en italiensk restaurant med spesialiteter fra Sardinia. Og det skulle vise seg å være et godt valg. God og mett ruslet jeg tilbake til hotellet, mens temperaturen ute hadde begynt å krype nedover til frysegrader.

Dag 4 - Tirsdag 29. november 2016

Bristol og Mangotsfield

Denne dagen hadde jeg god tid, så jeg sov til jeg våknet, gjorde morgenstellet og spiste frokost. Deretter tok jeg en spasertur i området nærmest hotellet. Det var også fra dette området jeg senere på dagen skulle ta bussen til Mangotsfield, men det var etter lunsj. Området inneholdt en del eldre bygninger og noen moderne som Marriot hotell. Det var et stort kjøpesenter, og en del kirker, pub'er, osv. Dessuten var det stort julemarked i noen av gatene. Det var jo ikke lenge igjen til jul. Jeg handlet litt enkle saker som jeg hadde glemt å få med meg, og så fant jeg et sted å spise lunsj. Stedet jeg hadde sett meg ut som lunsjsted var stengt, så det et enklere sted idetedet.

Etter lunsj gikk jeg tilbake til hotellet og gjorde meg klar for avreise til Mangotsfield. Fikk på meg Hereford trøye, tok med meg kameraet, PC'en, m.m. og så bar det ivei til bussholdeplassen som jeg hadde lokalisert tidligere. Siden jeg visste når bussen gikk, var det ikke lange ventetiden, men jeg hadde hatt sen lunsj, så nå var trafikken på vei inn i rushtiden. Bussen min kom, jeg kjøpte billett til Mangotsfield, og satt meg oppe i todekkeren. Dermed kunne jeg få sett meg omkring etterhvert som vi kjørte.

Mangotsfield ligger i Gloucester-området og ikke i Bristol-området, men er likevel på mange måter en forstad til Bristol. Bussen kjørte nemlig kun gjennom boligstrøk hele veien til Mangotsfield, som var en av de siste stoppestedene. Langs ruten var det steder som antagelig hadde vært egne små landsbyer tidligere (og fortsatt var for alt jeg vet). Men som sagt var de alle vokst sammen med hverandre og med Bristol. De fleste av disse landsbyene var tradisjonelle, men noen hadde litt mer moderne preg. En annen sak var at noen av landsbyene hadde tydelige preg av etniske grupperinger og hadde sterkt preg av f.eks. kinesisk eller indisk befolkning.

xxx Pub'en Lamb Inn i Mangotsfield (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 29/11 2016).

Vel framme i Mangotsfield etter en busstur på ca halvannen time, gikk jeg av ved pub'en Lamb Inn. Derfra gjorde jeg en liten spasertur / rekognoseringstur i Mangotsfield for dels å finne stadion hvor fotballkampen skulle spilles og dels for å finne et sted å spise middag. Stadion fant jeg enkelt litt i utkanten av byen, mens middagen var det verre med, så jeg valgte å gå tilbake til Lamb Inn og spise der. Etter å ha spist en god spareribs med et par glass lokale ales, var det så på tide å gå på fotballkamp. Jeg kom meg nesten frem til inngangen til stadionet da jeg fikk beskjed fra en av de møtende personene at kampen var utsatt pga frossen bane. Hva skulle jeg gjøre nå?

Vanligvis kjøper jeg et skjerf av hjemmelaget som et minne på hvor jeg har vært på kamp, men denne gangen ble det jo ingen kamp. Jeg bestemte meg likevel for å kjøpe et skjerf siden jeg tross alt hadde vært på banen. Dermed fortsatte jeg de få meterne til inngangen og inn på stadionet. Der fant jeg suvenirutsalget til hjemmelaget og spurte om jek kunne få kjøpe et skjerf. Det var ingen problem å kjøpe et skjerf selvfølgelig. Jeg kom i prat med gutta som satt der, og de ojet seg litt når de hørte at jeg kom hele veien fra Norge til en avlyst kamp. Etter en stund avsluttet jeg samtalen og begynte å bevege meg ut og tilbake til Lamb Inn for å ta bussen tilbake til Bristol. På parkeringsplassen på stadionområdet gikk jeg forbi Hereford-spillerne som også bare måtte snu med uforrettet sak. Vel ute på veien stoppet en bil ved siden av meg. Vinduet gikk nede og sjåføren som var en av gutta i supportershop'en lurte på om jeg ville ha skyss. Han bodde i Bristol og skulle uansett forbi hotellet mitt. Jeg takket ja, og satte meg inn.

Første del av kjøringen gikk litt tregt, siden det var mange som hadde kommet for å se den avlyste kampen. Men etterhvert løste køen seg opp og kjøringen gikk i normalt tempo mot Bristol. Sjåføren var en av to som lagde supporterbladet til Mangotsfield. Så på veien inn til Bristol snakk vi om løst og fast, men naturlig nok en del om fotball. Vel fremme ved hotellet, ble jeg sluppet av og takket farvel til en hyggelig Mangotsfield-supporter.

Uansett var det blitt sent på kvelden, så jeg gikk bare inn på rommet mitt. Der skiftet jeg ut av Hereford-trøye og over på noe mer nøytralt. Deretter gikk jeg ned i hotellbaren og bestilte en cider jeg ikke hadde sett før. Der satt jeg og jobbet litt på PC'en med nettstedet mitt og nøt en god engelsk cider. Deretter var det tilbake til rommet og avslutte dagen.

Mangotsfield er en liten by som ligger helt syd i Gloucestershire, tett inn til grensen til Bristol. Området er i dag nærmest å regne som en forstad til Bristol. Mangotsfield ligger i Emersons Green området.
Byen er nevnt i Domesday Book i 1086 som Manegodesfelle og i 1377 som Manegodesfeld.

Dag 5 - Onsdag 30. november 2016

Bristol

xxx Katedralen i Bristol (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 30/11 2016).

Denne dagen hadde jeg satt av til å utforske litt av Bristol by. Jeg sto opp om morgene, ikke alt for tidlig, ordnet meg på badet og kledde på meg. Deretter var det ned i resepsjonen og få meg en frokost. Som de siste dagene var det solskinn, men kaldt. Så derfor var det litt endring i planene.

Jeg tok det med ro på rommet en stund. Deretter gikk jeg på vinbaren Veeno Bristol i nærområdet hvor jeg spiste lunsj med et glass rødvin til. Både maten og vinen var god, men utvalget av viner i glass var begrenset og dermed litt skuffende. Etter maten tok jeg en liten spasertur i nærområdet, før jeg gikk tilbake til hotellet. Her slappet jeg av litt på rommet. Og så var jeg klar for en spasertur i Bristol.

Jeg begynte å gå ned mot selve det gamle sentrum av byen. Først passerte jeg Temple Meads togstasjon og videre sørover derfra til St. Mary Redcliffe kirke. Derfra vendte jeg meg nesten rett vest mot kanalen og de eldre delene av byen hvor jeg så kom til Queen square. Derfra vendte jeg igjen sørover og kom til Waterfront i kanalen, før jeg kom fram til akvariet og kunne se opp på katedralen. Jeg gikk opp til katedralen og så på området College Green i nærheten. Her var det mange ungdommer som slappet av i det fine været etter skoletid. Etter et kort opphold her gikk jeg litt bort fra hovedgatene og ned i bakgatene for kanalområdet. Her kom jeg over Bristols angivelige eldste pub, The Hatchet Inn. Jeg fortsatte imidlertid videre og gikk igjen ned mot kanalområdet. Jeg kom forbi den gamle rettsbygningen og fant en tapas restaurant ved navn Pata Negra. Her gikk jeg inn og bestilte meg noen tapasretter og et glass rødvin som dagens middag. Det var mye folk, så tydeligvis en populær restaurant, og maten var god. Dog synes jeg de hadde hatt mulighet for å gjøre ting ennå litt mer spennende.

xxx Det gamle fiskemarkedet i Bristol (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 30/11 2016).

Etter middagen gikk jeg videre og kom forbi The Old Fishmarket, hvor jeg gikk inn og tok en øl. På TV'en gikk en fotballkamp, så dermed ble jeg sittende og ta en øl til. Da fotballkampen var slutt, var det begynt å bli sent og jeg fortsatte min spasertur ilbake til hotellet. Der avsluttet jeg dagen.

Bristol er en by i sørvestre delen av England mellom områdene Somerset i sør og Gloucestershire i Nord, samt Wales i vest. Byen legger ved utløpet av elven Avon og er fra gammelt av en havneby, selv om havnen i dag er av mindre betydning. Bristol har vært en av Englands viktigste byer for finans og kultur i mer enn 800 år.
Bristol har vært boplass siden steinalderen og ble etablert som Brycgstow på 900-tallet. I Normannertiden ble byen viktigere og fikk et eget charter i 1373 for området og bystatus i 1542.
Hele tiden var det havna som dannet grunnlaget for byens vekst. Herfra utgikk mange av skipene som oppdaget og befolket Amerika. På 1700-tallet var Bristol blitt den viktigste havnen for handel med de amerikanske kolonien og Vest-India. Og dermed også en viktig havn for slavehandelen til USA.
Som en kuriositet kan nevnes at Edward Teach - piraten Blackbeard - skal etter sigende være født i havneområdet i Bristol.
Etter midten av 1800-tallet ble skipene etterhvert så store at de fikk problem med å komme inn til Bristol. Og dette medførte etterhvert at byen mistet sin posisjon som havneby. Bristol har fortsatt som havneby, men altså mistet sin posisjon som den klare ener.

Dag 6 - Torsdag 1. desember 2016

Bristol - Birmingham

Også denne morgenen hadde jeg god tid. Dagens gjøremål var å forflytte meg fra Bristol til Birmingham. Jeg sto sent opp, gjorde unna morgenstellet og spiste frokost. Deretter pakket jeg sammen sakene mine og sjekket ut av hotellet. Så gikk jeg den korte veien til jernbanestasjonen hvor jeg kjøpte billett til Birmingham. Heller ikke denne reisen tok mer enn ca halvannen time. Og som forrige togreiser gikk også denne gjennom et typisk engelsk kulturlandskap med små og store byer og grønne enger. Noen lunsj ble det ikke på meg denne dagen, da jeg bare hadde kjøpt noe lett på togstasjonen som jeg hadde spist på toget.

Vel framme i Birmingham gikk jeg den korte veien til hotell Ibis og sjekket inn. Jeg hadde ikke tenkt å gjøre så mye denne dagen, så jeg bare gikk ut og fant et sted hvor jeg kunne ta meg en øl. Valget falt på Sobar i senteret Arcadian rett ved siden av hotellet. Da oppdaget jeg at mitt utvalgte spisested ikke eksisterte lenger. Det var jo synd. Men i samme senter var det en japansk restaurant jeg også hadde hatt lyst til å prøve, så da var alternativet allerede klart. Det var dog fortsatt tidlig, så jeg gikk tilbake til hotellet og jobbet litt med nettstedet mitt først.

Da det ble dags for middag, var det bare å gå rundt hjørnet, så var jeg på Miyako Teppanyaki restaurant i Arcadian. Jeg ble plassert direkte ved grillen, sammen med to andre par. Så kom kokken inn og holdt et lite show mens han tilberedte maten for oss. Maten var god, men det var showet som var det spektakulære her. Man fylte opp rundt ett og ett bord av gangen og så kunne kokken komme og servere. Dette var et sted som vanskelig kan beskrives, men må oppleves. God og mett ruslet jeg tilbake til hotellet og avsluttet dagen.

Dag 7 - Fredag 2. desember 2016

Birmingham

Som vanlig hadde jeg god tid på morgenen. Etter morgenstellet gikk jeg bort til kjøpesenterområdet Bullring og handlegatene i nærheten av togstasjonen New Street. I Birmingham hadde jeg hotellrom uten frokost, så denne morgenen valgte jeg å kjøpe en enkel frokost på Pret a manger i handlegaten. I Bullring endte jeg opp med å handle både et par nye sko og en ny ryggsekk. Deretter fortsatte jeg med å gå rundt i Bullringområdet og handlegatene for å se om det var noe mer jeg skulle kjøpe. Etterhvert ble det på tide å se etter lunsj. Jeg tok en enkel lunsj på pub'en The Railway, før jeg gikk tilbake til hotellet og la fra meg de nyinnkjøpte sakene. Deretter slappet jeg litt av på rommet.

Ut på ettermiddagen bestemte jeg meg for å ta en spasertur i kanalområdet rundt The Mailbox. Her er det dessuten en god del restauranter hvor jeg kunne få meg middag. Jeg spaserte avsted gjennom boligstrøk og kom etterhvert fram til kanalen og fortsatte da i retningen mot The Mailbox. Birmingham er en innlandsby, så her er det ikke noe Waterfront område, men kanalområdet rundt The Mailbox og litt videre fungerer på samme måten. På forhånd hadde jeg sett meg ut en restaurant som het Côte Brasserie, hvor jeg håpte å kunne få meg et bord. Og siden jeg bare var en person, fikk jeg mitt middagsbord.

Restauranten var veldig populær, og det var flere større selskaper som var og spiste på en fredagskveld like før jul. Jeg hadde en tre-retters middag med en flaske rødvin, som smakte fortreffelig. Dette var et sted å komme tilbake til! Men jeg vil nok anbefale å bestille bord hvis man er fler enn en person. God og mett og godt fornøyd, takket jeg for neg på retsuranten og ruslet avsted tilbake til hotellet. Nå gikk jeg den kortere veien gjennom The Mailbox. Vel tilbake på hotellet, var det bare å komme seg i seng.

Dag 8 - Lørdag 3. desember 2016

Birmingham og Hereford

Denne dagen skulle jeg tilbake til Hereford en snarvisitt. Så jeg sto opp, gjorde unna morgenstellet og pakket ned i sekken alt jeg kom til å trenge. Deretter gikk jeg opp til Bullring-området, hvor jeg fikk meg en frokost. Deretter var det inn på togstasjonen og kjøpe billett til Hereford, og så komme seg ombord på toget.

Vel framme i Hereford ca halvannen time senere. Her ruslet jeg bort til stadionet og kjøpte billett til dagens storkamp mot Salisbury. Før sesongstart var disse to lagene de store favorittene til å vinne serien, selv om begge var nyopprykkede lag. Jeg hadde fortsatt god tid og ruslet litt rundt i byen før jeg satt meg ned på The Kings Fee. Her kjøpte jeg meg en enkel lunsj i form av en sandwich og en engelsk øl.

xxx Manager Peter Beadle (med caps) og assistent Steve Jenkins vurderer kampplanen før møtet med Salisbury (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 3/12 2016).

Etter et par øl var tiden kommet for å gå tilbake til Edgar Street stadion og komme meg på fotballkamp. Vel gjennom gate'en fant jeg plassen min langt oppe på familiedelen av hovedtribunen. Her hadde jeg god utsikt. Under kampen ble det mye å juble for siden Hereford vant 3-0. Det første målet kom allerede etter et par minutters spill. Resultatet var fortjent, siden Hereford dominerte kampen fra start til slutt. Etter kampen tok jeg et glass cider på Radfords, pub'en som er i stadionet. Her hadde jeg en liten prat med andre fornøyde Hereford-supportere.

Deretter var det å ta toget tilbake til Birmingham. Jeg gikk tilbake til togstasjone og kjøpte billett. Men måtte nå vente en liten stund før toget kom. Toget kom etterhvert og reisen tilbake til Birmingham kunne finne sted.

Vel tilbake i Birmingham gikk jeg til hotellet og skiftet og la fra meg sakene mine. Nå var det begynt å bli sent, så jeg gikk ut for å få meg noe å spise. Valget falt på en kinarestaurant som het "Red N Hot". Og den kunne leve opp til navnet sitt. Nå liker jeg litt sterk mat, så for meg var dette bare et pluss. Etter å ha spist var det blitt ganske sent, så jeg ruslet bare de få meterne tilbake til hotellet og gikk til sengs.

Hereford FC er en engelsk fotballklubb som ble etablert 22. desember 2014. Klubben er en såkalt føniks-klubb, som betyr at den har blitt etablert på ruinene av en tidligere klubb. I dette tilfellet er det Hereford United FC som ble slått konkurs i retten 19. desember 2014 fordi de ikke hadde betalt skatter til staten.
Hereford FC startet sin første sesong 2015-16 med spill i Midland Football League Premier Division, som er nivå 9 i England (nivå 5 blant amatørene). (Klubben måtte begynne minimum 2 nivåer under det nivået som den forrige klubben spilte på når den gikk under.) Klubben vant Premier division og rykket dermed opp ett nivå. I sesongen 2016-17 spilte klubben i Southern League Division 1 South and West. Også denne sesongen ble det seier i divisjonen og opprykk til Southern League Premier Division.

Dag 9 - Søndag 4. desember 2016

Birmingham - Oslo

Nå var det begynt å nærme seg slutten på denne turen. Jeg sto opp og ordnet meg. Deretter var på tide å pakke sammen alle sakene mine igjen og forberede hjemreisen. Jeg pakket ferdig og sjekket ut av hotellet. Jeg hadde fortsatt god tid, så jeg satt meg ned i resepsjonsområdet med en kopp te. Deretter ruslet jeg litt rundt i byen i nærheten av togstasjonen. Siden jeg skulle være på reisefot mesteparten av ettermiddagen, bestemte jeg meg for å spise en kombinasjon av lunsj og middag før jeg forlot Birmingham. Jeg valgte stedet The Sun On the Hill hvor jeg bestilte en søndags roast på Hereford kveg. Men dette var dessverre ikke noen høydare.

Etter å ha spist var det på tide å begynne hjemreisen. Første etappe var tog til flyplassen i Birmingham. Deretter var det den vanlige tralten med innsjekking og sikkerhetskontroll på flyplassen. Eterhvert kom jeg fram til gate'en hvor flyet til Frankfurt skulle gå, og satt meg ned og ventet til ombordstigning. Flyet lettet omsider og så var jeg på flyplassen i Frankfurt. Her hadde jeg litt ventetid før neste fly til Oslo. Deretter var det å komme seg på flyet og komme seg hjem til Oslo.

Når jeg landet på Gardermoen var det blitt ganske sent på kvelden. Etter litt handling i tax-free'en var det bare å komme seg på flytoget til Oslo sentrum og deretter siste bussen hjem. Vel hjemme hadde jeg gjennomført en fin reise. Eneste skår i gleden var at det bare ble en enkelt fotballkamp med Hereford. Men altså, alt i alt var jeg godt fornøyd.