Rundreise i Peru

Fra 26. februar til 12. mars 2008

Dag 1 - Tirsdag 26. februar 2008

Oslo - Amsterdam - Lima

 Presidentpalasset i Lima. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 27/2 2008).

Siden flyet gikk allerede 06:40 på morgenen, valgte jeg å sitte natta over i NSF's1 lokaler og jobbe. Jeg tok flytoget 04:45 fra Oslo S og sjekket inn sammen med de andre to gutta tidlig på morgenen. Vi valgte å droppe alkohol så tidlig på morgenen og nøyde oss med å bare sitte og vente på flyet til Amsterdam som var 1. etappe.

Vel fremme på Schipol forflyttet vi oss over til neste avgangsterminal for flyet til Lima og Peru, etter å ha kjøpt inn et par halvlitere med vann til hver. Etter kort tid var det så dags for å sette oss i flyet og virkelig starte langreisen – og ferien. Jeg hadde allerede slumret på flyet fra Oslo, men det var heller ikke vanskelig å få slumret på neste fly...

Etter en laaang flyreise på 13 timer, var vi trøtte og slitne og med tresmak i bakenden. Dette selv om vi hadde fått noen timer hver i drømmeland. Men nå var vi endelig fremme i Lima, utpå ettermiddagen lokal tid. Vi kom oss igjennom passkontroll og bagasjehenting – uten at noen av våre kofferter var blitt borte – og møtte gjengen vi skulle reise rundt i Peru med.

Vi var 21 reisende pluss reiseledere og sjåfører. Av de 22 (inkludert hovedreiseleder) var det 7 av oss som var norske, mens resten var svenske.

Etter en liten busstur var vi fremme i bydelen Miraflores og hotellet José Antonio. Her ble vi samlet i baren og fikk en velkomstdrink i form av nasjonaldrinken Pisko Sour. I tillegg tok vi tre gutta en GT etterpå, hvor alle de andre raskt hadde trukket seg tilbake til rommet for å få seg litt søvn.

 I katedralen i Lima. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 27/2 2008).

Peru

Peru er en republikk i Sør-Amerika, ved Stillehavet, som ligger mellom Ecuador og Colombia i nord, Brasil og Bolivia i øst og Chile i sør. Hovedstaden heter Lima.
Andesfjellene går gjennom Peru fra nordvest til sørøst, og er det mest sentrale naturgeografiske kjennetegn ved landet. Det er et indre lavland øst for Andesfjellene, mot Amazonasregnskogen.
Peru var sentrum i Inkariket, som strakk seg fra dagens Colombia til Chile, med hovedstad Cuzco. Landet ble erobret av spanierne i 1531–1533 og ble hovedsete for det spanske visekongedømmet i Sør-Amerika. Peru ble erklært som selvstendig republikk i 1821.
På grunn av landets historiske arv og biologiske mangfold er Peru et sentralt reisemål for turister fra hele verden, og turisme er en hovednæring. De mest besøkte steder er inkabyen Machu Picchu i Cuzco, Amazonasregnskogen og Titicacasjøen. Det peruanske kjøkkenet, med blant annet sin ceviche, har blitt internasjonalt anerkjent de siste årene.
Navnet er etter et elvenavn på et urfolksspråk, Bíru eller Piru,og Perus nasjonalsang er Somos libres, seámoslo siempre ('Vi er frie, la oss forbli det').
Perus landareal tilsvarer Spania og Frankrikes areal til sammen. Høydeforskjellene i landet gjør at Peru har 18 økologiske regioner, noe som bidrar til stor variasjon i biodiversitet og ressurser.
Ved foten av Andesfjellene mot vest er en smal kystslette preget av ørken. Denne veksler med frodige daler langs elver som starter i Andesfjellene og renner mot Stillehavet (kjent som Costa-regionen). Kystklimaet varierer fra relativt mildt til veldig varmt i nord. Luftfuktigheten er høy, men med lite nedbør. Med en plassering rett under ekvator kunne man forvente et varmere klima, men kysten kjøles ned av den kalde havstrømmen kjent som Humboldtstrømmen.
Fjellregionen kalles for Sierra. I Nord-Peru er fjellene noe lavere, med fuktig klima og rik vegetasjon. I midtregionen er fjellene høyere og dalene smalere. Her finner vi Huascarán, Perus høyeste fjell på 6768 meter over havet. I Sør-Peru er fjellkjedene vide og man finner det andinske høyplatå (Altiplano). Temperaturene i fjellregionen varierer mye på grunn av høydeforskjeller. Fjellregionen har to hovedsesonger: regntid (november–mars) og sommertid (april–oktober).

 Månetemplet i Pachacamac. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 28/2 2008).

Det indre lavlandet øst for Andesfjellene kalles for Selva, som refererer til Amazonasregnskogen. Amazonaselven dannes i Peru, hvor elvene Marañón og Ucayali møtes. Det skilles mellom høylandsregnskog (Selva alta) og lavlandsregnskog (Selva baja). Temperatur og luftfuktighet er høy året rundt, med mye regn. Det er kraftig vegetasjon og stort biologisk mangfold i begge områder. Amazonasregnskogen er blant områdene i verden med mest variasjon i plante- og dyreliv.
Perus historie går 20 000 år tilbake, da befolkningsgrupper vandret inn i dagens Peru fra Nord-Amerika. Sivilisasjonen Chavín de Huantar i Andesfjellene (1500–500 fvt.) var lenge regnet for å være den eldste i Peru. Nyere arkeologisk forskning viser at Caral-sivilisasjonen (2700–1600 fvt.) er eldre, med den eldste urbane bosetting på det amerikanske kontinentet.
Frem til Inkariket oppsto på 1300-tallet fantes flere sivilisasjoner; blant dem Paracas, Nazca, Chachapoyas, Moche, Tiwanaku og Chimu. Alle var jordbruksbaserte samfunn med grunnleggende statsdannelse. De utviklet teknologi for å mestre sine omgivelser og delte mange kulturelle trekk. Inkariket bygde på kunnskapen fra disse tidlige sivilisasjonene og ble den mest avanserte statsdannelsen på det amerikanske kontinentet.
I kolonitiden (1532–1821) var inkabefolkningen underlagt spansk herredømme. Samfunnet ble delt i to, República de Blancos (spanske) og República de Indios (urbefolkning), med egne styresett og myndigheter, og med urbefolkningen underlagt spanjolene. Systemet med 'reducciones' og 'encomiendas' (administrative og territorielle enheter for bosetting og kontroll av urbefolkning) sørget for arbeidskraft til spanske herrer, og etter hvert også til overtakelse av landområder som tilhørte urbefolkningen. Samtidig ble samfunnet mer sammensatt, og nye befolkningsgrupper ble til; criollos (spanske født i Amerika) og mestiser (blandet spanske/urfolk).
Peru ble en selvstendig republikk i 1821. Oppstarten var preget av politiske stridigheter og maktskifter. Dagens Bolivia ble til som resultat av disse stridighetene da området kjent som Alto Perú ble til Bolivia. En stabil periode på midten av 1800-tallet ble fulgt av økonomisk oppgang grunnet inntekter fra guano (naturlig fuglegjødsel), men med lite innvirkning på landets økonomiske utvikling. Stillehavskrigen, også kalt Salpeterkrigen, fant sted i 1879–1883; opprinnelig mellom Chile og Bolivia, men Peru ble med på grunn av en samarbeidsavtale med Bolivia. Peru tapte krigen med Chile i 1883 og mistet store landområder i sør.
(Deler av García-Godos, Jemima: Peru i Store norske leksikon)

 Ballestas-øyene. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 29/2 2008).

Dag 2 - Onsdag 27. februr 2008

Lima

Vi begynte dagen med en god frokost. Og som vanlig i sydligere strøk, med fersk oppskåret frukt. Mmmm... Deretter var det dags for en byrundtur i Lima.

Vi begynte med å ta en rolig busstur rundt San-Martin-plassen, før vi dro videre til katedralen. Foran katedralen var det en liten plass som ble omkranset av katedralkomplekset på den ene siden – selvfølgelig, presidentpalasset på en annen og rådhuset for sentrale Lima på en tredje side. Inne i katedralen var vi først og fremst inne i krypten til Fransisko Pizarro, samt en kjapp rundtur i resten av den. Fra katedralen tok vi et kvarters spasertur gjennm de gamle kvarterene til Fransiskanerklosteret i Lima. Her fortsatte vi med en rundtur i klosteret inkludert en tur ned i katakombene under klosteret hvor det tidligere hadde vært en begravelsesplass.

Fra klosteret ble vi på nytt kjørt i buss videre til det arkeologiske museet hvor vi fikk en rask gjennomgang av de forskjellige kulturene som hadde eksistert i Peru frem til og med Inkaene. Spesiell vekt ble det lagt på kulturene Chavin og Moche. Etter museet dro vi og spiste en god lunsj før vi dro ned og så på Kjærlighetsparken ute på klippene mot Stillehavet. Rundturen ble så avsluttet med et besøk på Gullmuseet med en fantastisk privat samling av gull- og sølvgjenstander fra tidligere perioder av Perus historie.

 Fugleliv på Ballestas-øyene. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 29/2 2008).

Vel tilbake på hotellet skiltes vi, før vi tre gutta samlet oss i baren til turens andre GT. Vi gikk deretter ned til et stort kjøpesenter som var bygd inn i klippen ut mot Stillehavet, hvor vi fikk oss en middag.

Etter en ny GT i baren på hotellet var det dags for å trekke seg tilbake til htelltommet for en god natts søvn.

Dag 3 - Torsdag 28. februar 2008

Lima - Ica

En ny dag opprant, hvor vi skulle starte selve rundreisen og forlate Lima for denne gangen. Men aller først gjorde vi en stopp i kunstnerkvarteret Barranco, hvor vi tok en liten spasertur. Dette hadde tidligere vært en liten fiskerlandsby, men var nå blitt en bydel i Lima.

Deretter startet vi turen sydover mot Ica, som var dagens mål. Vi gjorde en stopp ved Pachacamac som hadde vært et religiøst senter gjennom flere kulturer, men som nå var i ruiner. Her ble vi vist noen av tempelruinene rundt omkring på det store området. Inkaenes soltempel på toppen gjorde vi en spasertur igjennom.

 Fiskebåter i havnen i Paracas. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 29/2 2008).

Pachacamac

Pachacamac er et kjent ruinsted ved kysten i Peru, cirka 40 kilometer sør for Lima. Navnet henspiller på midtkystens høyeste guddom, som også fikk betydning for inkaene.
I den såkalte tidlige mellomperiode (200 fvt.–600 evt.) fremstod Pachacamac som et betydningsfullt seremonielt senter. Adobe-pyramiden kjent som Pachacamactempelet stammer fra denne perioden. Under den følgende epoken (600–1000 evt.) vokste senteret til en større by, og denne synes å ha hatt en spesiell, uavhengig status innenfor waririket, som omfattet store områder av kysten og høylandet i perioden fra 700 til 1100. På denne tiden ble det skapt en ny stilart i Pachacamac, der ørnemotivet gikk igjen på keramikk og mangefargede tekstiler. Denne stilarten dominerte hele midtkysten og fikk også innflytelse lenger sør og nord. Pachacamac bevarte sitt renommé som hellig sted også under inkatiden, da de herskende inkaene valfartet til det berømte orakelet der for å søke råd.
(Siverts, Henning: Pachacamac i Store norske leksikon)

Resten av dagen var mer en transportstrekke hvor vi stoppet for å spise lunsj, samt en ikke planlagt stopp for å se på en asparges-avling. Ikke lenge etter var vi fremme ved hotellet i Ica. Nå var ettermiddagen fri, hvor noen valgte å roe ned, noen tok seg en stund ved poolen og noen tok en rundtur på området.

Etter hvert samlet vi tre gutta oss for en GT, som imidlertid ble til to GT da det var Happy Hour med bestill 1 og få 2! Til slutt var det felles middag for hele gruppen, før vi tok kvelden og hver til vårt.

 Opp i fly for å se Nazca-linjene. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 1/3 2008).

Dag 4 - Fredag 29. februar 2008

Ica - Nazca via Paracas

Dette var en av de dagene hvor vi skulle starte tidlig da avreise var satt til 06:45. Vi reiste ca en times tid tilbake mot Lima til Paracas området. Her gikk vi ombord i en båt som skulle ta oss en rundtur ut til Ballesta-øyene.

Vi stoppet ved Paracas-halvøya på veien ut for å se på en figur i sanden som blir kalt Kandelaberen. Ute ved øyene var det et rikt fugleliv med store kolonier av skarv og havsuler. Dessuten var det en koloni av seler, samt noen humboldt-pingviner. Etter en avslappende halvtime i fiskebyen, klev vi inn i bussen og dro videre.

Paracas

Paracas er en by ved en halvøy. Utenfor halvøya er det noen øyer som heter Ballesta-øyene. Ballesta-øyene og Paracas-halvøya er i dag en nasjonalpark med gamle kulturminner fra Paracas-kulturen (pre Nazca) og et rikt dyreliv.

 Edderkoppen på Nazca sletten. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 1/3 2008).

Vi dro tilbake til Ica og besøkte det arkeologiske museet for Ica-regionen. Deretter dro vi videre til oasen Huacachina, hvor vi spiste lunsj og slappet av litt. Resten av dagen var en ren transportetappe til Nazca. Vi hadde først en stopp på et utkikkspunkt hvor vi kunne se hvordan den Panamerikanske veien slynget seg over en åskam og ned til et frodig elveleie – Rio Grande, for deretter å klatre opp neste ugjestmilde åskam. Videre mot Nazca gjorde vi også et stopp på Nazca-platået hvor vi gikk opp i et utkikkstårn og fikk se de første Nazca-linjene.

Vel fremme på hotellet slappet vi av før det var dags for en felles middag, før vi gikk til sengs etter en lang dag.

Dag 5 - Lørdag 1. mars 2008

Nazca

Dette var en dag hvor vi kunne slappe av lite grann. I og med at vi ikke skulle forflytte oss, var det ikke noe stress med bagasjen. Etter frokosten tok vi bussen og ble kjørt ut til flyplassen i Nazca. Det vil si vi etablerte oss på hostellet på den andre siden av veien. Her ble vi delt opp i 5 grupper som så etterhvert ble kalt opp og gikk over veien til ventende småfly. Dette flyet tok oss så en runde over de berømmelige Nazca-linjene, hvor vi da fikk se Hvalen, Trapezoids, Astronauten, Apen, Hunden, Kondoren, Edderkoppen, Kolibrien, Alcatrasen, Papegøyen, Hendene, Treet og Palpafuglen, Pelikanen og Stjernen, samt de underjordiske akvaduktene. Det hele tok ca 40 minutter og så var vi nede igjen. De som ikke var oppe og fløy, slappet av hostellet.

 Underjordiske akvadukter ved Nazca. (Photo: Terje Pettersen-Dahl, 1/3 2008).

Etter at alle hadde gjort unna sin flytur, dro vi til et keramikkverksted – Tobi's. Her viste Tobi selv oss hvordan keramikken ble laget, og de hadde spesialisert seg på å gjøre jobben på samme måte som det gamle Nazca-folket for 1500 år siden. Etter besøket hos Tobi var det tilbake til hotellet for en sen lunsj.

Resten av dagen var til fri disposisjon, så de fleste bare slappet av på hotellet. På kvelden tok vi oss en middag før vi trakk oss tilbake til hotellrommet.

Nazca-linjene

Nazcalinjene er en samling geoglyfer som ligger i Nazcaørkenen i Peru. Kunstverkene befinner seg i et ekstremt tørt område og strekker seg ut mellom byene Nazca og Palpa. Det var folk i nazcakulturen som gjorde tegningene, mellom år 500 f.Kr. og år 500 e.Kr.
Linjene danner ulike mønstre, blant annet er det dyretegninger av en kolibri, øgle, edderkopp og ape. Nazcalinjene er mest synlige ovenfra, for eksempel fra fly og satellitt. Derfor tok det Vesten mange hundre år å oppdage tegningene. En hypotese er at nazcaindianerne lagde bildene til ære for gudene de tilba, men man vet ikke med sikkerhet om hypotesen er korrekt eller feil.
Linjene ble laget ved to metoder: enten ved at det tynne laget av småstein ble fjernet slik at den lyse sanden under kom til syne, eller ved å fjerne stein slik at jordoverflaten ble ensfarget. Selv ble vi fortalt at nazcaindianerne hadde gått i prosesjon i linjene og dermed gått de opp. Man antar at folkene må ha brukt matematiske hjelpemidler for å få så stor nøyaktighet som tegningen viser, men det er knyttet usikkerhet til dette. Linjene har holdt seg i så mange år fordi det aldri regner eller blåser i Nazcaørkenen.
Man har lurt på hvordan tegningene kunne komme til nytte når de bare kan ses ovenfra. En hypotese har vært at nazcaindianerne faktisk kunne ta seg frem gjennom luften, men den regnes som usannsynlig. I 1970-årene testet noen hypotesen, gjennom å lage en slags varmluftballong av strå og plantemateriale. Det har imidlertid aldri vært ført bevis for at noe slikt var kjent under nazcakulturen.

 Ved stranden. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 2/3 2008).

Linjene ble første gang beskrevet, etter å ha blitt oppdaget fra et fjell, av noen arkeologer som holdt på i et område i nærheten. Dette fant sted i mellomkrigstiden, og det var amerikaneren Paul Kosok som skrev om oppdagelsen. Han samarbeidet med tyske Maria Reiche, som arbeidet med astronomi.
Siden har det vært vanlig å tenke seg at tegningene hadde sammenheng med astronomiske observasjoner. Man har likevel ikke kunnet forklare nøyaktig hvilken betydning de hadde, og mange av de hypotesene Maria Reiche kom med kunne verken bekreftes eller avkreftes.
I senere år har man ved hjelp av satellittbilder oppdaget flere tegninger i nærheten, men utbredelsen av nazcalinjene og antallet er fortsatt ukjent. Da nazcalinjene ble inkludert på UNESCOs liste over verdens kulturarv i 1994 var kun 30 funnet. I 2019 opplyste et japansk forskerteam fra Yamagata-universitetet at de hadde funnet 143 nye geoglyfer.
(Norsk wikipedia)

Dag 6 - Søndag 2. mars 2008

Nazca - Arequipa

 Et fjell på vei til Arequipa. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 2/3 2008).

Dette var dagen for den virkelig store bussreisen på denne turen. I dag skulle vi reise fra Nazca til Arequipa. Underveis var det selvfølgelig lagt inn noen stopp, der vi reiste gjennom ørkenlandskapet.

Det første stoppet var ved en sandstrand i nærheten av Canaca. Her fikk de som ønsket det mulighet til å ta en kjapp liten vassetur i Stillehavet. Vannet var dog ikke spesialt varmt da Humboldtstrømmen går rett utenfor. Strømmen bringer også med seg bølger som ikke alle klarte å beregne like godt mens de vasset...

Etter en god ferd videre nedover kysten stoppet vi i Chala for en te- og kafferast. Etter en halvtimes tid dro vi videre til vi stoppet for en sen lunsj i Camano.

Fra Camano bar det så på vei oppover i fjellene hvor vi hadde en liten stopp for å lette på trykket, før vi omsider kom frem til Arequipa på nesten 2400 meters høyde.

Etter en avslappende ettermiddag tok vi en enkel middag i baren, før vi slitne etter all bussingen, gikk og la oss.

Humboldtstrømmen

Humboldtstrømmen eller Perustrømmen er et stort økosystem i Stillehavet langs Sør-Amerikas vestkyst. Den strekker seg fra Chiles søndre ende til nordlige Peru og er blant de aller største av strømmene som fører opp næringsrikt vann til havoverflaten og dermed øker den organiske produksjonen.

 Vicuñas i Salinas nasjonalpark. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 4/3 2008).

Humboldtstrømmen transporterer kaldt vann med lavt saltinnhold fra det sørlige Stillehavet mot ekvator. Her produserer fotosyntesen mer enn 300 gram kull i organisk materiale per kvadratmeter i løpet av ett år. Dette betyr at dette område er det mest produktive økosystemet i verden. Strømmen gir dermed også et stort bidrag til fiskerinæringen. Knapt en femtedel av verdens fiskefangster har sitt opphav i Humboldtstrømmen. Det dreier særlig som om fiskearter som jurel, chilesardin og anchoveta.
Humboldtstrømmen er oppkalt etter den prøyssiske naturforskeren Alexander von Humboldt.
De lave temperaturer i antarktiske farvann hvorfra Humboldtstrømmen fører, gjør at den gjennomsnittlige temperaturen i vannet langs Sør-Amerikas vestkyst er inntil 7- 8 °C lavere enn temperaturen lenger ute på det åpne hav på de samme geografiske breddegrader. En annen virkning er at vannspeilet (havoverflaten) her er inntil 50 cm lavere enn vest ved Indonesia og Ny-Guinea.
Det kalde vannet nedkjøler luften. Kystområdene ved Humboldtstrømmen får lite nedbør og danner derfor ørkenområder, som for eksempel Atacamaørkenen i Chile.
I årene med værfenomenet El Niño avsvekkes den kalde Humboldtstrømmen; den kan da tidvis helt bortfalle.
(Norsk wikipedia)

Dag 7 - Mandag 3. mars 2008

 Crucero Alto, turens høyeste punkt på 4528 meter. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 4/3 2008).

Arequipa

Denne dagen var lagt opp til en byrundtur i Arequipa. Vi hadde nå begynt å komme opp i høyden, så dagen var dermed også en aklimatiseringsdag. For meg selv hadde natten vært preget av en løs mage, så derfor valgte jeg å stå over dagens utflukt og heller ta en rolig dag på hotellet.

For de som ble med på utflukten dro de først opp på et utkikkspunkt over byen. Deretter besøkte de et apotek hvor de fikk en innføring i forskjellige medisinplanter fra området.

Deretter var det i vei opp til et nytt utkikkspunkt hvor det også var en liten barokk-kirke. Videre var det et besøk for å få et innblikk i markens grøde.

Neste stopp var en rundtur i et nonnekloster, hvor de avsluttet med et besøk i en jesuitt-kirke. Til slutt var det så et besøk i katedralen før de avsluttet hele rundturen med en felles lunsj.

Resten av dagen var til fri benyttelse hvor de fleste valgte å slappe av på hotellet. På kvelden spiste vi middag på hotellet, hadde en GT i baren, før vi gikk og la oss.

Arequipa

 Kongegravene i Sillustani. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 4/3 2008).

Arequipa er Perus nest største by og sete for landets forfatningsdomstol. Byen ligger i Andesfjellene 2300 meter over havet, ved foten av den 5822 meter høye vulkanen Misti, og har 1 008 290 innbyggere (INEI, 2017).
Arequipa er et kommersielt senter for den sørlige delen av Peru, med betydelig turisttrafikk. Byen ligger i et rikt jordbruksområde hvor man ved hjelp av kunstig vanning dyrker mais, poteter og grønnsaker. Tekstilindustrien er av særlig betydning, med produksjon av alpakka-, lama- og saueull. Byen ligger ved den panamerikanske hovedveien og har jernbaneforbindelse til havnebyen Mollendo og innlandsbyen Cuzco.
Byens historiske sentrum står oppført på UNESCOs verdensarvliste. Her er bybildet preget av hvite og rosa bygninger i sillar, en lokal vulkansk bergart hugget i kvader. På grunn av den høye risikoen for jordskjelv består byen hovedsakelig av enetasjes bygninger. Katedralen i Arequipa, bygget i perioden 1540–1656 og restaurert flere ganger, anses som en av landets mest storslåtte katedraler fra kolonitiden.
Før Arequipa ble grunnlagt som en spansk by i 1540, var området bebodd av av inkaene. Flere bygninger fra kolonitiden er godt bevart, tross en rekke jordskjelv. I 1612 ble Arequipa sete for bispedømme, med jurisdiksjon over det sørlige kystlandskapet i Peru. På 1790-tallet var Arequipa den nest største byen i Visekongedømmet Peru, med 22 030 innbyggere. Mange historiske bygninger ble ødelagt av et kraftig jordskjelv i 2001 – ett år etter at gamlebyen ble innskrevet på UNESCOs verdensarvliste.
(Skatvik, Frida: Arequipa i Store norske leksikon.)

Dag 8 - Tirsdag 4. mars 2008

 En flytende sivøy på Titicaca sjøen. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 5/3 2008).

Arequipa - Puno

Etter at gårsdagen hadde vært en rolig dag, var det så klart for en ny lang forflyttning og transportetappe. Denne gangen videre oppover fjellene fra Arequipa til Puno ved Titicaca-sjøen.

Vi startet dagen med en stopp i Arequipa for å bunkre vann og energidrikker som skulle komme godt med oppe i høyden. Vi kjørte så videre ut av Arequipa hvor vi like etter stoppet på et utkikkspunkt hvor vi kunne se ut over et område av Qoicos-landskapet.

Etter å ha kjørt videre opp i fjellene kom vi inn i Salinas nasjonalpark, hvor vi først hadde en liten stopp for å se Vicuñas, før vi like etter hadde en ny stopp hvor vi tok en rast og et toalettbesøk. Her fikk vi også smake på spesialiteten - coca-te.

Etter en halvtimes tid dro vi videre til neste stopp som var på Crucero Alto – reisens høyeste punkt på 4528 meter. Og nå var det merkbart at vi var oppe i høyden. En av deltakerne fikk problem med å puste, men bussen var utstyrt med oksygenflaske, så etter en liten stund med oksygen direkte, gikk det heldigvis bra. En liten stund senere hadde vi lunsj ute i det fri med lunsjpakker fra hotellet. Vi satte oss på noen krakker med utsikt over innsjøen Lagunillas. Her var det også mulighet for å komme seg på toalettet, selv om det ikke var av de mest innbydende.

 Andesfjellene i bakgrunnen. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 6/3 2008).

Etter å ha kjørt videre gjorde vi en stopp ved Sillustani som var et gravsted for en pre-inka kultur. En spasertur opp på den lille åsen var dog merkbart iom at toppen var på nesten 4000 meters høyde. Den siste stoppen underveis var på en bondegård like ved Sillustani, hvor noe av den lokale kulturen ble vist.

Sillustani

Sillustani er en pre-Inka kirkegård ved bredden av Lake Umayo nær Puno i Peru. Gravene, som er bygget over bakken i tårnlignende strukturer kalt chullpas, er restene etter Qulla-folket, som er Aymara erobret av Inkariket på 1400-tallet.
Strukturene huset restene av komplette familiegrupper, selv om de sannsynligvis var begrenset til adelen. Mange av gravene har blitt sprengt av gravrøvere, mens andre ble stående uferdige.
Ærbødighet for de døde og slektskap var integrerte deler av Aymara-kulturen, og de enorme chullpaene eller "chupaene" ved Sillustani ble bygget for å huse Aymara-eliten fra den umiddelbare pre-Inka- og Inkaperioden. Ordet ble brukt på 1800-tallet og kommer fra Dictionary of Ludovico Bertonio (1612). Bertonio omtalte kurvbegravelsene til de semi-nomadiske pastoralistene som "chulpas" og refererte faktisk til steintårn som uta amaya "sjelens hus". Imidlertid er begrepet "chullpa" fortsatt brukt i dag for tårnene.
Mange av chullpaene på Sillustani viser pre-inka-karakteristikker som senere ble omgjort med inka-steinblokker. Lignende chullpas finnes i hele det sørlige Sentral-Andesfjellet, med begravelsesstiler over bakken som går tilbake i det minste til den modne Tiwanaku-perioden (ca. 500–950). Innsiden av gravene ble bygget for å holde hele grupper av mennesker, mest sannsynlig utvidede familier av Aymara-eliten. Lik ble ikke med vilje mumifisert, men i det tørre miljøet som ble skapt av den lukkede graven, overlevde de i århundrer. De fleste mumiebunter indikerer begravelse i fosterstilling. Noen av gravene har også ulike dyreformer hugget inn i steinen. De eneste åpningene til bygningene vender mot øst, hvor det ble antatt at solen ble gjenfødt av Moder Jord hver dag.

 Kirken i Andahuayvillas. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 6/3 2008).

Mens chullpas ikke er unike for Sillustani og finnes over Altiplano, regnes dette stedet som det beste og mest bevarte eksemplet på dem. En stor rampe på en av chullpaene viser hvordan steiner ville blitt stablet på veggene under byggingen. Far Cobo så inkabyggere bruke en lignende rampe i byggingen av Cusco-katedralen.
(Engelsk wikipedia)

Det aller siste stoppet var på hotellet i Puno som lå på en odde ut i Titicacasjøen. Her fikk vi en enkel middag og en GT før vi fulgte de fleste andre i gruppen og gikk til sengs.

Dag 9 - Onsdag 5. mars 2008

Puno og Titicaca-sjøen

Også dette skulle bli en rolig dag. Vi hadde en formiddagsutflukt ut på Titicacasjøen til noen sivøyer. På disse sivøyene var det bygd hus. Hver sivøy var i utgangspunktet flytende, men var fortøyd så de ikke fløt avgårde. På hver øy var det en storfamilie som bodde. Øyene lå ved siden av hverandre i et antall av ca 45 stk. Dette var blitt et eget samfunn og innbyggerne ble kalt Uros-folket. Vi fikk en innføring i levesettet – shoppet suvenirer (selvfølgelig) og fikk en rundtur i en sivbåt.

 På tur i ruinbyen Pikillacta. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 6/3 2008).

Etter å ha reist tilbake til hotellet, tok de som ville, båten inn til byen (Puno). Typisk nok var det kun 6 av 21 som gjorde dette. Vi andre valgte heller å bli på hotellet og slappe av resten av dagen med en liten lunsj for oss tre og en felles middag på kvlden.

Titicaca

Titicaca er Sør-Amerikas største innsjø. Den ligger 3812 meter over havet på grensen mellom Peru og Bolivia og har et areal på 8300 kvadratkilometer (km²); noen målinger viser 8100 km². Titicaca er regnet som verdens høyestliggende innsjø med regulær trafikk, og er et populært turistmål.
Titicaca har avløp gjennom elven Desaguadero til den avløpsløse Lago de Poopó. Sjøen har mange øyer, blant annet øya Titicaca med ruiner fra inkatiden og tidligere perioder. Titicaca er kjent for sine mange stedegne (endemiske) dyrearter, blant annet titicacadykker og kjempesothøne (ikke flygedyktig), og titicacafrosken som lever i bunnslammet på dypt vann.
(Store norske leksikon (2005-2007): Titicaca i Store norske leksikon)

Sivøyene i Titicaca

 Klosteret i Cusco. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 7/3 2008).

De kunstige sivøyene i Titicaca, Uros, er en stor turistattraksjon. De er laget av totorasiv. Sivene vokser rikelig ved bredden.
Øyene ble anlagt i inkatiden av indianere som ønsket å unnslippe fiender. Nå bor det stammer der som taler quechua og aymara.
Ifølge legenden hadde urosindianerne selv sort blod som hjalp dem med å overleve nettene på vannet og beskyttet dem mot drukningsdøden.
(Norsk wikipedia)

Dag 10 - Torsdag 6. mars 2008

Puno - Cusco

Så var det nok en gang dags for en lang bussetappe, fra Puno til Cusco – turens siste lange transportetappe. Etter å ha reist fra hotellet gjorde vi en kort stopp på et utkikkspunkt med utsikt over Puno og en del av Titicacasjøen.

 Inka'enes verdensbilde i form av en gullbelagt metallskive. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 7/3 2008).

Vi kjørte en stund videre og kom frem til byen Pucara hvor vi hadde en toalettstopp og bunkring av vann og annet drikke.

Deretter dro vi videre over Alto Plano til vi kom til veiens høyeste punkt på La Raya. Her gjorde vi en ny toalettstopp og shoppet litt på det lokale markedet. Herfra dro vi videre nedover til Sicuani, hvor vi spiste lunsj.

Etter Sicuani dro vi videre til Andahuaylillas hvor vi kjørte inn i de trange gatene og stoppet på byens torg. Her fikk vi en omvisning i den gamle kirken og kunne handle på det lokale markedet på torget. På veien ut av byen kjørte vi forbi Piñipampa hvor det ble laget teglpanner.

Ikke lenge etter passerte vi også porten til Cusco, hvor vi rett etter stoppet ved ruinbyen Pikillaqta. Her hadde vi en omvisning og fikk et lite innblikk i Wari-kulturen. Deretter dro vi så videre inn til Cusco og sjekket inn på hotellet.

Pikillaqta

Pikillaqta, som betyr "City of Fleas" eller liten by, er ikke bare et arkeologisk vidunder. Dens intrikate byplanlegging og strukturer gir innsikt i Waris sofistikerte samfunn. Ved å dykke dypere oppdager man historier om innovasjon, kultur og motstandskraft.

 Det sentrale Cusco fra Saqsaywaman. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 7/3 2008).

Pikillaqta står som et bevis på Wari-imperiets arkitektoniske dyktighet. I motsetning til andre eldgamle steder, ligger sjarmen i urban design i stedet for høye templer. Denne før-Inkabyen viser organisert byplanlegging, og antyder et sofistikert samfunn.
Hver vei og struktur i Pikillaqta forteller en historie. Wari, kjent for sine urbane prestasjoner, skapte en by av stein med intensjon. Deres skarpe øye for design er tydelig, og blander både form og funksjon.
Dens massive vegger og store plasser illustrerer presisjon. Dessuten viser dets intrikate vannstyringssystem innovasjon. Pikillaqta var tydeligvis ikke bare et oppgjør, men et symbol på Waris dominans.
Mens den hellige dalen kan skryte av underverker som Ollantaytambo, tilbyr Pikillaqta et annet skue. Det gir innsikt ikke bare i herskerens rike, men også for vanlige mennesker. Boligkompleksene og gatene gjenspeiler rytmen til det daglige Wari-livet.
Interessant nok forblir Pikillaqta et uferdig mesterverk. Noen deler virker ufullstendige, noe som får forskere til å tenke. Skyldes det eksterne trusler, interne stridigheter eller migrasjon? Mysteriene utdyper intrigen.
(Tekst hentet fra nettstedet til Magical Cusco Travel Agency)

Vi tre valgte å ta en enkel middag på hotellet etterfulgt av en GT i baren. Det fristet ikke spesielt mye å gå ut i haglstormen som raste på utsiden.

Dag 11 - Fredag 7. mars 2008

 Fra Saqsaywaman - tempelet ved Cusco. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 7/3 2008).

Cusco

I dag skulle vi bare ta en rundtur i Cusco. Vi begynte på den andre siden av veien for hotellet. Her var det et dominikanerkloster som var bygd over et gammelt inkatempel. Restene av inkatempelet var fortsatt tilstede. Dette var det opprinnelige soltempelet i Cusco, og dermed antagelig hovedtempelet for hele inkariket. Vi fikk først se restene av regnbuetempelet, deretter tempelet for lyn. Deretter fikk vi se hvordan steinene var fuget sammen bare sten mot sten. Så var vi innom et utstillingsrom i klosteret med diverse malerier. Dette var 15 og 1600-talls malerier malt av lokale kunstnere som hade brakt inn forskjellige inkasymboler i de katolske maleriene. Vi gikk videre og så på stjernetempelet og deretter selve soltempelet som også hadde fungert som et observatorium. På veien ut fikk vi også med oss et solpanel med innblikk i inkaenes forestillingsverden.

Etter klosteret med templene tok vi en spasertur opp gjennom trange gater til hovedtorget – Huakaypata. Her tok vi så en tur gjennom katedralen i Cusco.

Etter katedralen ble vi kjørt opp til et annet inkatempel som het Saqsaywaman. Denne ruinen ligger på en høyde over Cusco. Etter å ha gått av bussen hadde vi en halvtimes spasertur rundt og opp og ned på området. Vi gikk bl.a. opp til toppen (puh) og fikk en meget god utsikt over Cusco. I selve tempelkonstruksjonen fikk vi også se steiner på over 100 tonn i vekt. Som en avslutnng på fellesutflukten gikk vi så en tur ned i grottetempelet Q'enqo.

Tilbake på hotellet med ettermiddagen til fri disposisjon, gikk vi tre en tur tilbake til torget og gikk inn på inka-museet som var i en av sidegatene. Etterpå spiste vi en kombinert lunsj og middag på en av restaurantene ved torget, før vi gikk tilbake til hotellet. Senere på kvelden tok vi en GT i baren på hotellet før vi gikk og la oss.

 Fra Saqsaywaman - tempelet ved Cusco. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 7/3 2008).

Cusco

Cuzco er en by i sørøstre Peru. Den ligger i en dyp dal i de østlige Andesfjellene, 3400 meter over havet, 950 kilometer sørøst for Lima. Byen har 434 654 innbyggere (INEI, 2015), hvorav de fleste er urfolk.
Cuzco er en av de eldste kontinuerlig bebodde byene på den vestlige halvkule. Fremdeles finnes storslåtte minner fra Inkariket, hvor Cuzco var hovedstad. Byen har siden 1983 stått oppført på UNESCOs verdensarvliste, og tiltrekker seg en betydelig mengde turister hvert år.
Her finnes arkeologisk museum, katedral (1564), universitet fra 1692 og mange andre kirker og klostre. Kirken og katedralen Santo Domingo er bygget på ruinene av det store soltempelet Coricancha, som var det viktigste tempelet i Inkariket. I en hall smykket med gullplater, sto solens bilde av gull og edelstener. Ved siden av lå soljomfruens kloster, templer for måne, stjerner og torden, kongeborgen og Saksaywaman-citadellet. Bare steinmuren fra det opprinnelige soltempelet står igjen.
På inkaenes tid hadde Cuzco form som en puma hvis man så byen ovenfra. Saksaywaman-citadellet utgjorde hodet på pumaen. Fra dette festningsverket, som ligger rett nord for byen, har man panoramautsikt over hele Cuzco.
Fra Cuzco går det tog til Machu Picchu, Sør-Amerikas mest besøkte turistmål.
Cuzco skal være grunnlagt av den første herskeren i Inkariket, Manco Cápac, men er rimeligvis eldre. I 1533 ble den inntatt av den spanske conquistadoren Francisco Pizarro, og ble deretter en del av det spanske imperiet. Cuzco ble sterkt skadet ved brann i 1536 og ved jordskjelv i 1650 og 1950. Byen ble omhyggelig restaurert etter 1950, med tilhørende arbeidsinnvandring fra rurale strøk. Som i Lima og andre større peruvianske byer vokste det fram slumområder, kalt «barriadas», i utkanten av byen.
(Skatvik, Frida: Cuzco i Store norske leksikon )

 Soluret i Machu Picchu. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 8/3 2008).

Inka riket

Inkariket hersket over store områder i Sør-Amerika fra begynnelsen av 1400-tallet til spaniernes erobring i 1532. Det var på denne tiden et av verdens største imperier og strakte seg fra elven Maule sør i dagens Chile, til den nåværende grensen mellom Ecuador og Colombia. Riket hadde sitt maktsentrum i byen Cuzco, som ligger 3400 meter over havet i dagens Peru. Sentrale trekk var en jordbruksøkonomi med terrassedyrking og kunstig vanning i høylandet og et omfattende kommunikasjonsnettverk som bandt riket sammen. Det er antakelig det største imperiet som har eksistert uten et skriftspråk.
Inka er et ord fra quechua-språket og betegnet opprinnelig overhodet for det andinske imperiet ettertiden kjenner som Inkariket. Betegnelsen ble også brukt om medlemmene av fyrstens familie, utvidet til å gjelde den eller de slektslinjer som var forbundet med fyrstehuset. Inkaene selv kalte riket for Tawantin Suyu, som kan oversettes til «De fire områder».
Inkariket var den største statsdannelsen på de amerikanske kontinentene. Omkring 1530 strakte det seg fra den nåværende grensen mellom Ecuador og Colombia til Río Maule i Chile, et område omtrent like stort som Frankrike, Benelux-landene, Sveits og Italia til sammen. Folketallet er vanskelig å fastslå med sikkerhet; en beregning går ut på at vel fire millioner mennesker har befunnet seg under inkaadministrasjon, hvorav majoriteten i de tettest befolkede områdene i nåværende Bolivia og Peru.
På begynnelsen av 1400-tallet var inkaene, eller det folket som senere gikk under dette navnet, en av flere høylandsstammer med en statlig organisasjon. Både stater og et imperium (Tiahuanaco) som omfattet flere stater, hadde eksistert i det første årtusen evt. Hele perioden ser ut til å ha vært karakterisert av sykliske erobringer og lokale maktforskyvninger der vanningsanlegg synes å ha spilt en sentral rolle.

 På kanten av stupet i Machu Picchu. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 8/3 2008).

Fra midten av 1400-tallet kan vi følge den egentlige erobringshistorien, som tar til for alvor med Pachacuti Inca. Sammen med sin sønn, Topa Inca, overvant han rivalstatene i høylandsområdet og utvidet territoriet nordover mot Quito. Under Topa Inca opplevde imperiet sin største tilvekst, men verken han eller hans sønn Huayna Capac var i stand til å erobre områder som økologisk var ekstremt forskjellige fra Sentral-Andes. Det sørlige gress- og slettelandet i Chile har åpenbart vært like vanskelig å holde på som de tørre steppene og skogene i El Gran Chaco eller den tropiske regnskogen omkring Amazonas' kilder. De klarte for eksempel ikke å undertvinge jívaroene som behersket dette området.
Inkaenes teknologi, organisasjonsform og irrigasjonssivilisasjon var tilpasset høylandets og kyststripens ressurser. Like viktige som disse naturlige begrensningene var forskjellene i politisk struktur. Et samfunn som har semipermanente tropiske landsbyer som sin største enhet, lar seg vanskelig inkorporere i en statsdannelse. Da var det mer hensiktsmessig å innlemme distrikter som på forhånd var organisert i større politiske enheter.
(Siverts, Henning; Opsvik, Tor: Inkariket i Store norske leksikon)

Dag 12 - Lørdag 8. mars 2008

Machu Picchu

 Vannspeilet i Machu Picchu. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 8/3 2008).

Så var den store dagen kommet – da vi skulle se Machu Picchu. Dessverre var Geir blitt syk på natten og måtte droppe turen og i stedet få legehjelp.

Vi startet turen allerede 05:45 med en busstur til Ollantaytambo nede i Urubambadalen. I Ollantaytambo byttet vi over til tog som fraktet oss til Agnas Calientes ved foten av Machu Picchu. Selve togreisen var fantastisk hvor vi fulgte Urbamba-elven nedover inn i jungelen med høye fjell på begge sider. I Agnas Calientes tok vi på ny buss opp svingete veier opp fjellsiden til selve Machu Picchu.

Vi gikk inn på selve området og ble fullstendig overveldet av stedet – dette var fantastisk. Vi hadde en guidet tur rundt om i byen, med mye klatring både opp og ned i solsteiken, før vi fortsatte ut av selve området for å spise lunsj. Etter lunsj var det tid på egenhånd til å utforske byen videre. Kristen og jeg valgte å ta en tur opp til et utkikkspunkt vi ikke hadde vært på under den guidede delen, før vi gikk tilbake igjen.

Machu Picchu

Machu Picchu er navnet på en garnisonsby fra inkatiden. Machu Picchu ligger cirka 80 kilometer nordøst for Cuzco i Peru. Den ble anlagt rundt år 1430 av inkaen Pachakutiq. Da spanjolene erobret Inkariket på 1530-tallet var stedet et viktig religiøst og administrativt sentrum. Arkeologiske undersøkelser fra og med 1911 har avdekket meget godt bevarte ruiner. Med bakgrunn i Machu Picchus sofistikerte arkitektur og plasseringen i en unikt rik og variert økologi, fikk stedet i 1983 status som verdensarv av UNESCO. I dag er ruinene en av Perus største turistattraksjoner.

 Machu Picchu. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 8/3 2008).

Machu Picchu ligger i 2430 meters høyde, omgitt av topper på over 5000 meter i en nasjonalpark der hvor høylandet i Andesfjellene brått faller ned i regnskogen i Amazonas. Landskapet er preget av dype elvedaler og spisse fjellkammer. Også klimatisk er dette en overgangssone. Nedbøren øker raskt jo lenger øst man kommer. Årlig middeltemperatur i Machu Picchu er 13 °C og gjennomsnittlig årsnedbør er 1800 millimeter. Resultatet er en usedvanlig rik flora og fauna samt gode vilkår for jordbruk der hvor terrenget gjør det mulig.
Det er funnet spor av jordbruk fra år 760 fvt. De eldste bosetningene er datert til mellom år 600 og 900. Innen parkområdet er det avdekket 60 ruinsteder. Machu Picchu er det klart største, men stedet hadde ingen permanent bosetning før 1438 da Inka Pachakutiq erobret regionen og besluttet å anlegge en llaqta (garnisonsby) her. I alle områder som Inkariket la under seg ble det etablert llaktaer som fungerte som administrative, religiøse og militære støttepunkter for imperiet. Machu Picchu ble i tillegg sete for Pachakutiqs egen panaka eller klan, for da han ble inka måtte han forlate sin fars klan og bli stamfar for en ny.
Pachakutiq (spansk: Pachacuti) regjerte fra 1438 til 1471/1472. Han innledet de store erobringene som omskapte Cuzco fra et lite kongedømme til et verdensrike. Machu Picchu ble oppført på en fjellkam på yttergrensen av riket, ut fra militærstrategiske hensyn så vel som på grunn av sin spektakulære beliggenhet. Imperiet Pachakutiq grunnla ble samlet også religiøst av en felles kult til sola (inti), et system med 41 siktelinjer (siq’i, spansk: ceque) ut fra Cuzco og med 328 hellige steder (wak’a) langs linjene. Alle bosetninger i Inkariket hadde sin wak’a og tilhørte en siktelinje. Fra Machu Picchu (som betyr «den gamle toppen») strålte det ut åtte veier og herfra kan man følge et stort antall siktelinjer til en rekke hellige topper, steinformasjoner og vannkilder som alle også var wak’aer.
På et beboelig område som måler cirka 530 x 200 meter øverst på fjellryggen, mellom to topper og hvorfra terrenget faller loddrett 500 meter ned i elva Urubamba på begge sider, har arkeologer identifisert 172 bygninger i inkastil, det vil si tørrmur med polerte og fint sammenføyde steinblokker. Bosetningen er delt i fire kvadranter hvorav de to nederste består av terrasser for intensivt jordbruk. I de to øverste finnes en rekke templer, residenser for adelige familier og forskjellige spesialister samt diverse verksteder. Som i alle inkabyer finnes også et aqllawasi, et «jomfruhus» hvor det bodde utvalgte unge kvinner som gjorde tjeneste i templene.

 På besøk hos en vevstue i Chinchero. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 9/3 2008).

Blant templene skiller «solfest-tempelet» (inti mach’ay) seg ut som det kanskje viktigste på grunn av sin rolle i solkulten. Tempelet er bygd over et sett grotter og er oppført med de fineste murene i byen. Et tunnelformet vindu kastet lys over en rekke vannbassenger inne i grotten. Ved solvervene skinner sola inn og vannflatene speiler sola. Et annet iøynefallende tempel er det såkalte «tårnet» eller soltempelet, som sannsynligvis fungerte som observatorium. I sentrum ligger inkaens egen residens og intiwatana, en fint tilhogd kampestein formet som en avkortet pyramide flankert av vannrenner. «Intiwana» betyr «stedet hvor solen bindes», det vil si til sin bane eller siktelinje. Steinen er en astronomisk klokke hvor lengden på skyggen midt på dagen viser tid på året. 11. november og 30. januar kaster den ingen skygge.
Byen hadde neppe mer enn 750 fastboende. Dertil kom en stadig strøm av pilegrimer, tropper og besøkende spesialister. Skjelettanalyser viser at innbyggerne kom fra alle kanter av imperiet, sannsynligvis som mitmaqkuna, det vil si folk som utførte arbeidsplikt for inkaen. Alle innbyggere i Inkariket var underlagt en slik statlig turnustjeneste. Det er beregnet at halvparten av alt arbeidet som gikk med til å bygge Machu Picchu ble investert i fundamentering og infrastruktur. Området inneholder også et steinbrudd og 16 vannkilder.
På terrassene ble det dyrket mais, poteter, quinoa og bønner, men ikke nok til å brødfø byen. Den var avhengig av forsyninger fra området rundt. De arkeologiske undersøkelsene i nasjonalparken viser en markert økning i folketallet i hele regionen i perioden 1430–1530.
(Ekern, Stener: Machu Picchu i Store norske leksikon)

Senere tok vi bussen ned igjen til Agnas Calientes. Her var det god tid til shopping før vi spiste en felles middag. Deretter var det dags for å starte togturen tilbake til Ollantaytambo og videre med buss derfra til Cusco.

 Markedsdag i Chinchero. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 9/3 2008).

Tilbake på hotellet tok Kristen og jeg en GT, fikk status fra Geir, og så var det dags for en dusj og så karre seg i seng etter en lang, men minnerik dag.

Dag 13 - Søndag 9. mars 2008

Ollantaytambo

Denne dagen var den siste med opplevelsesprogram, resten vil være transportetapper. Vi skulle begynne dagen med et besøk i Chinchero, men stoppet før det på et utkikkspunkt oppe på høysletten.

I Chinchero besøkte vi en vevstue og fikk et innblikk i hvordan garnet ble strukket, renset og farget og tilslutt selve vevingen. Etter vevstuen var vi en tur innom det lokale søndagsmarkedet.

Neste stoppested i Urubambadalen var Ollantaytambo. Her skulle vi se på de gamle inkaruinene i byen. Dette innebar også en spasertur oppover i ruinene, noe som var en liten test på form og pust i høyden. De fleste kom imidlertid til toppen av tempelet.

 Kongestolen i Ollantaytambo. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 9/3 2008).

Ollantaytambo

Ollantaytambo er en landsby og et arkeologisk sted fra Inkariket i det sørlige Peru. Den befinner seg i en høyde av 2 792 moh, rundt 60 km nordvest for Cusco, i Urubambadalen på veien mot Machu Picchu. Landsbyen er administrasjonssentrum i distriktet Ollantaytambo i provinsen Urubamba.
Ollantaytambo ble oppført av herskeren Pachakutiq på midten av 1400-tallet. Byen ble betydelig ombygd i kolonitida, men følger fremdeles den opprinnelige byplanen. Flere byggverk rundt byen ligger i ruiner og er populære turistmål. Den mest iøynefallende konstruksjonen er de store terrassene som ble brukt til jordbruk.
(Norsk wikipedia)

Etter å ha kommet oss velberget ned igjen, startet vi på hjemturen til Cusco. Første stopp var på en lokal pub hvor vi fikk en innføring i å lage maisøl, før vi litt senere spiste lunsj. Etter en god lunsj dro vi videre gjennom Urubambadalen til Pisac, hvor vi også gjorde en stopp for å gå en runde på det lokale markedet. Nå var det bare hjemturen som gjensto med et stopp på et utkikkspunkt over Pisac med god utsikt nedover Urubambadalen.

Senere på kvelden hadde så hele selskapet en felles middag ute på byen på den siste kvelden i Cusco.

 Fra tempelet i Ollantaytambo. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 9/3 2008).

Dag 14 - Mandag 10. mars 2008

Cusco - Lima

Nå var det på tide å begynne å tenke på hjemreisen. Denne dagen besto programmet først og fremst av en flyreise fra Cusco til Lima. Vi pakket sammen sakene våre og bega oss ut til flyplassen i Cusco. På flyplassen var det den sedvanlige ventingen på at flyet skulle bli klart før vi satte oss inn og flyturen kunne begynne.

Vel fremme i Lima ble vi kjørt til samme hotell vi hadde bodd på forrige gang vi var her. Vi avsluttet dagen og forsåvidt reisen med en felles avslutningsmiddag i Lima, hvor vi spiste på en restaurant med gamle ruiner som omgivelser.

Dag 15 - Tirsdag 11. mars 2008

 Fra Urubambadalen. (Foto: Terje Pettersen-Dahl, 9/3 2008).

Lima - Amsterdam

Denne dagen var det klart for den store flyreisen tilbake til Europa. Igjen var det å pakke sammen sakene sine og begi seg påny ut til flyplassen – denne gangen i Lima. Vi ventet som vanlig på flyet en stund før vi gikk ombord og den lange flyreisen til Amsterdam kunne starte.

Dag 16 - Onsdag 12. mars 2008

Amsterdam - Oslo

Fremme på Schipool flyplass i Amsterdam var det bare å finne riktig terminal for flyet til Oslo. Før vi gikk til flyet tok vi farvel med mesteparten av reisefølget iom at de skulle med et annet fly til Stockholm.

Vel fremme i Oslo tok vi så farvel med resten av reisefølget, inkludert oss tre og reiste hjem etter en minnerik tur – nok en gang.